Waarom ik bijna geen zuivel eet

Ik gebruik al jaren (bijna) geen zuivel meer. Los van het feit dat wij als volwassen “zoogdieren” zuivel niet nodig hebben en het stoffen bevat die ons lichaam meer kwaad dan goed doen, krijg ik er ook nog eens eczeem van. Ik zette alle redenen om zuivel uit je voeding te schrappen, op een rijtje.

Melkeiwitten (caseïnen) zijn moeilijk te verteren en kunnen de groei van bepaalde bacteriën stimuleren, waardoor darmproblemen kunnen ontstaan. Melkeiwitten kunnen (koe)melkallergie veroorzaken.  Koemelkallergie komt vrij veel voor. Bij een koemelkallergie reageert het lichaam op de eiwitten in de koemelk door er antistoffen tegen te produceren. Daardoor kunnen allerlei allergische reacties ontstaan, zoals eczeem, spugen en darmkrampen. In geitenmelk zit nog meer caseïne dan in koemelk, dus dat is geen goed alternatief in het geval van koemelkallergie.

Een andere stof die in zuivel voorkomt en mogelijk schade veroorzaakt is lactose. Lactose is een melksuiker. Veel volwassenen verdragen lactose slecht. Bij een lactose-intolerantie zijn de darmen niet in staat om lactose te verteren, waardoor darmklachten kunnen ontstaan. Kinderen maken (als het goed is) een enzym (lactase) aan dat lactose omzet in voor het lichaam bruikbare stoffen, waardoor lactose-intolerantie bij kinderen veel minder voorkomt. Dat is maar goed ook; voor zuigelingen is melk immers de belangrijkste, zo niet enige, voedingsbron. Van alle dierlijke melksoorten bevat moedermelk de meeste lactose. Lactose uit moedermelk is dan ook zeer belangrijk voor baby’s; het levert energie, draagt bij aan een goede darmflora en bevordert de opname van calcium. De aanmaak van het enzym lactase neemt af na het derde levensjaar (een mooi voorbeeld van het feit dat de natuur simpelweg niet heeft bedoeld dat we ons hele leven melk drinken) waardoor het dus goed mogelijk is dat je pas op latere leeftijd intolerant wordt voor lactose. Noord-Europeanen lijken nog het best aangepast tot het verteren van lactose dankzij een genmutatie. Bij Aziaten en Afrikanen ligt het percentage mensen dat lactose-intolerant is boven de 90 %.

Nog een reden waarom zuivel wordt vermeden, is dat de hormonen van de koe die in koemelk zitten, gevolgen kunnen hebben voor onze eigen hormoonhuishouding. Koemelk bevat enorm veel groeihormonen: het is immers voor de overlevingskansen van een kalfje van groot belang dat het zo snel mogelijk groot en sterk wordt. Voor mensenbaby’s gaat dit (gelukkig) niet op. Daarnaast zorgen melkproducten ervoor dat de productie van slijm toeneemt (misschien heb je wel eens gehoord dat er wordt geadviseerd geen melk te drinken als je verkouden bent? hierom dus!), niet alleen in de darmen (met gevolgen voor de verteerbaarheid van voeding en de opname van voedingsstoffen) maar ook in de luchtwegen (met als gevolg: snotteren en hoesten). Zeker voor mensen met luchtwegaandoeningen is het aan te bevelen om zuivel te laten staan.

Tot slot is de verhouding van mineralen in melk verre van optimaal, waardoor de consumptie van melk eerder bijdraagt aan het ontstaan van botontkalking dan dat het er tegen helpt. Dat werkt zo. Fosfor, calcium en magnesium moeten in het lichaam in een bepaalde verhouding tot elkaar zijn. Wordt de verhouding verstoord, dan gaat het lichaam aan het werk om deze meteen te herstellen. Is er ineens veel meer fosfor, bijvoorbeeld na het drinken van melk (melk is behalve rijk aan calcium, ook zeer rijk aan fosfor en zeer arm aan magnesium), dan zal het lichaam mineralen aan botten gaan onttrekken om te verhouding weer recht te breien. Dat proces noemen we demineralisering en draagt bij aan botafbraak. Maar als je geen melk drinkt, waar haal je dan je calcium vandaan? Uit onder andere groente. Rucola, broccoli, knoflook, boerenkool en spinazie zijn voorbeelden van groenten die veel calcium bevatten. Ook bepaalde vissoorten zoals sardientjes zijn rijk aan calcium. Als je zorgt dat je dagelijks meer dan voldoende groenten binnen krijgt (denk aan 750 gram tot 1 kilo), voldoende dierlijke eiwitbronnen eet en flink afwisselt, krijg je voldoende calcium binnen die bovendien in een goede verhouding staat tot de andere mineralen. En daarmee doe je je botten een groot plezier!

Gebruik jij zuivel in je voeding? Waarom wel of niet? Laat het weten in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *