Bouwstoffen in je voeding: micronutriënten

De laatste post in de serie “Bouwstoffen in je voeding” gaat over piepkleine maar oh zo belangrijke deeltjes in je voeding: de micronutriënten. Micronutriënten zijn vezels, vitaminen, mineralen, spoorelementen en bioflavonoïden.

Vezels spelen een belangrijke rol in de spijsvertering. Ze zorgen voor een goede peristaltiek in de darm en daarmee voor een goede doorstroming van de voedselbrij door de darmen. Verder geven ze een verzadigd gevoel en vormen ze voer voor goede darmbacteriën, waardoor de darmflora in stand wordt gehouden. Vezels waar onze darmen blij van worden bevinden zich vooral in groene bladgroenten. Het is gunstig voor je darmen om daar dagelijks een portie van te eten.

Vitaminen hebben tal van functies in ons lichaam. Ze kunnen maar heel beperkt door ons lichaam zelf gevormd worden, dus we zijn voor een groot deel afhankelijk van voeding om er voldoende van binnen te krijgen.

Mineralen (zoals bijvoorbeeld calcium, magnesium, fosfor) spelen een onmisbare rol in de (cel)stofwisseling. Mineralen kunnen niet worden aangemaakt door het lichaam en moeten dagelijks in onze voeding aanwezig zijn.

Spoorelementen (zoals zink, ijzer, koper) hebben een belangrijke functie bij de bouw en werking van enzymen en hormonen. We hebben er maar weinig van nodig, maar toch zijn ze onmisbaar. Vitaminen en mineralen bevinden zich in zowel dierlijke als plantaardige voedingsmiddelen.

Bioflavonoïden zijn bio-actieve stoffen uit planten en bloemen die mede verantwoordelijk zijn voor de kleur van die plant of bloem. Ze hebben in ons lichaam zeer veel verschillende functies. Zo hebben ze onder meer een werking als anti-oxidant en ontstekingsremmer. Hoe meer verschillende bioflavonoïden je binnenkrijgt, hoe beter het is. Daarom wordt weleens gezegd: eet dagelijks de regenboog. Met zoveel kleuren op je bordje krijg je alle benodigde bioflavonoïden binnen. Biologisch geteelde groenten en fruit bevatten meer bioflavonoiden dan niet biologisch geteelde planten. Bioflavonoïden kunnen uit planten worden geëxtraheerd en tot supplement worden verwerkt, waarmee een sterke concentratie ineens kan worden ingenomen. Zodoende kunnen ze worden ingezet als ondersteuning in genezingsprocessen.

Nu je na het lezen van mijn vier artikelen over bouwstoffen in je voeding, precies weet welke voedingsmiddelen het gunstigst zijn voor je lichaam, daag ik je uit hiermee te gaan experimenteren. Denk eens out-of-the-box, kijk in de supermarkt, op de markt of bij de groentenman eens naar al die groenten die je normaal links liet liggen. Maak vrolijke bordjes en probeer eens of je aan 120 verschillende voedingsmiddelen in 10 dagen kunt komen (groenten en fruit zonder herhalingen). Laat je in een reactie weten of het lukt?

Vind je het allemaal reuze interessant maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het aanpassen van je voedingspatroon? Het is een belangrijk onderdeel van mijn coachingsprogramma BOOST!. Hier lees je meer: http://www.lifestyleacademie.nl/boost.

Wil je iets kwijt? Deel het in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *