Chronisch ziek: misschien heb je baat bij het Auto-Immuunprotocol

Misschien heb je wel eens gehoord van het Auto-Immuunprotocol. Het Auto-Immuunprotocol (AIP) is een eliminatiedieet waarbij in de eliminatiefase en aantal voedingsmiddelen worden geschrapt, om deze later weer stapsgewijs te herintroduceren. De voedingsmiddelen die worden geschrapt zijn voedingsmiddelen waarvan bekend is dat veel mensen er allergisch voor zijn of er gevoelig op reageren, voedingsmiddelen die het immuunsysteem kunnen activeren en/of voedingsmiddelen die kunnen bijdragen aan het ontstaan en in stand houden van een lekke darm.

Wie hebben er baat bij het AIP?
Iedereen zou het AIP kunnen volgen. Omdat het in het algemeen wel als een flinke beperking wordt ervaren, adviseer ik de overstap naar het AIP vooral aan mensen met (chronische) gezondheidsklachten die na het schrappen van voedingsmiddelen als granen, peulvruchten, zuivel en chemische toevoegingen nog geen of onvoldoende verbetering ervaren.

Welke voedingsmiddelen worden bij het AIP vermeden?
Voedingsmiddelen die in de eliminatiefase van het Auto-Immuunprotocol niet gegeten worden zijn: granen en pseudo-granen, peulvruchten, zuivel, chemische toevoegingen, suiker, noten en zaden, nachtschades, kruiden van zaden en nachtschades, eieren, alcohol, koffie en chocola. Door deze voedingsmiddelen te vermijden, krijgen je darmen de kans om tot rust te komen. Er komen minder schadelijke stoffen je lichaam binnen, waardoor je gezondheidsklachten afnemen. Zodra je lichaam tot rust is gekomen, kan je starten met het een voor een herintroduceren van voedingsmiddelen. Hoe lang dat duurt, is voor iedereen anders. De een merkt al na een maand effect, de ander pas na een half jaar. Als je het effect begint te merken, dan kan je starten met de herintroductie.

In tegenstelling tot een van de uitgangspunten van het “officiële” AIP, ben ik geen voorstander van het regelmatig eten van zoogdiervlees (zoals rund-, varkens- en schapenvlees en wild), zelfs niet als dat kwalitatief hoogwaardig is (van dieren die het hele jaar buiten verblijven, die veel beweging krijgen, geen antibiotica krijgen en niet met graan gevoerd worden). Zoogdiervlees kan een trigger zijn voor auto-immuniteit, reden waarom het in mijn optiek niet overvloedig thuishoort in een protocol tegen auto-immuniteit.

Wat eet je dan nog wel?
Gelukkig zijn er meer dan genoeg groenten en fruit die niet in de verboden zone van het AIP vallen. Je moet alleen net even wat verder kijken dan je gewend bent. Van belang is dat de voedingsmiddelen die je eet, van zo hoog mogelijke kwaliteit zijn: biologisch geteelde groenten, (biologisch) vrije uitloop gevogelte, wilde vis met keurmerk, zelfgetrokken bottenbouillon. Het komt er dus op neer dat je geen voedingsmiddelen eet die schade kunnen aanrichten en juist wel voedingsmiddelen eet die bijdragen aan herstel van je lichaam. Ook is variatie heel belangrijk: hoe meer verschillende soorten planten je eet, hoe beter het is.

Had jij al wel eens gehoord van het AIP? Of heb je het misschien zelfs al wel gevolgd? Wil je meer weten? Deel je ervaringen en vragen in een reactie!

 

2 gedachten over “Chronisch ziek: misschien heb je baat bij het Auto-Immuunprotocol”

  1. Kan je na een maand dus weer gaan introduceren?
    Verzwakt je darm juist niet nog meer doordat de tolerantie afneemt?

    is dit ook voor niet AI aandoeningen zoals PDS/osteoporose/ondergewicht (de combi hiervan) of is het voor je botten niet zo goed?
    En…je schildklier heeft voldoende koolhydraten nodig maar koolhydraatrijke groentes kunnen juist ook weer darmproblemen geven.

    het is zo complex!

    1. Beste Maartje, complex is het zeker, maar het is mijn vak ;-). Het auto-immuunprotocol kan een goed uitgangspunt zijn, maar het kan ook nodig zijn dit verder aan te passen aan jouw specifieke omstandigheden. Zeker als er meerdere aandoeningen spelen, is het goed om hier niet alleen mee te gaan rommelen, maar samen met iemand die verstand van zaken heeft een plan te maken. Ik zie dat je nog meer vragen hebt gesteld; ik stuur je morgen of uiterlijk overmorgen een persoonlijk berichtje. Hartelijke groet, Femke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *