7 tips waarmee je verandering volhoudt

Veranderen is moeilijk. Veranderen is soms eng. Je gaat iets anders doen dan je deed en weet niet altijd wat je te wachten staat. Je kunt er natuurlijk voor kiezen lekker in je comfortzone te blijven en te doen wat je altijd al deed. Dan verandert er niets. Dan krijg je wat je altijd al kreeg. Wil je dat niet meer? Dan zul je echt de sprong moeten wagen. Ik ging je voor. Ik wilde meer energie. Ik veranderde mijn complete leefstijl. Ik klom over bergen en kroop door dalen. Gaandeweg verzamelde ik deze tips:

  1. Begin klein. De kleinste veranderingen hebben de grootste impact. Als je klein begint, is de kans op succes het grootst. Wil je gezonder gaan leven? Verander dan niet meteen je hele leefstijl, maar begin met een onderdeel. Voeding bijvoorbeeld. Of beweging. Of stress. Maar niet allemaal tegelijk. Dan werk je ook aan stress, maar op de verkeerde manier ;-).
  2. Begin makkelijk. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk door iets te veranderen waarvan je al wel weet dat je dat enorm veel moeite gaat kosten. Ga voor de makkelijkste en bouw de moeilijkheidsgraad op. Wil je meer gaan bewegen? Ga dan niet meteen 3 x per week anderhalf uur naar de sportschool, als je (bijvoorbeeld door eerdere pogingen ;-)) weet dat je dat toch niet volhoudt. Iedere dag thuis 7 minuten trainen (om maar eens wat te noemen) is veel makkelijker vol te houden.
  3. Begin met een plan. Bedenk van tevoren wat je valkuilen zijn als je een bepaalde gewoonte verandert. Bedenk daar ook alvast oplossingen voor. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met gezonde voeding, gooi alle ongezonde troep dan weg. En haal het niet meer in huis. Zorg dat er altijd meer dan genoeg gezonds voorhanden is om je aan te buiten te gaan op een moment van zwakte.
  4. Hou bij hoe het gaat. Dagelijks. Koop een mooi schrift waarin je je plan opschrijft. Hou bij wat je allemaal is gelukt. Victory!! Ook fijn om naar terug te bladeren in het geval van een dip.
  5. Zorg voor sociale controle: schakel anderen in om je aan je nieuwe gewoonte te houden. Je partner, je kinderen, je vriendin, je schoonmoeder… Laat ze dagelijks vragen hoe het ervoor staat. Tot je gek wordt van het gezeur ;-).
  6. Beloon jezelf. Maak het leuk. Doe het ergens voor. Dat vergroot je motivatie. Maand niet gesnoept? Lekker uit eten. Twee weken dagelijks gewandeld? Tijd voor nieuwe wandelschoenen. Hele week om 22.00 u gaan slapen. Dagje sauna. You name it!
  7. Lach om je missers. Bekijk je hele veranderproces met een beetje humor. Misser begaan? Lach erom. Niets menselijks is ons vreemd. Pak de draad gewoon weer op!

Ben jij er klaar voor? Klaar voor verandering? Klaar voor meer energie? Klaar voor een BOOST!? Maak kennis met mijn programma: vraag de introductieles aan!

Spreek ik je snel?

~ Femke
www.voedenderwijs.nl

2 gedachten over “7 tips waarmee je verandering volhoudt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *